29 Aralık 2008 Pazartesi

Nazan Öncel Kimin Hatırına Sustu?


Nazan Öncel, Türk Pop Müziği tarihinde hep önemli bir yere sahip oldu. Alternatif çalışmalarında yakaladığı başarıyı, popüler çalışmalarında da aynen sürdürebilmesi kısa zamanda onu "en büyükler" kulvarına taşıdı. Çünkü bu sabit başarıyı ancak önemli bir müzisyen yakalayabilirdi. Aslında "Bir Hadise Var" adlı çıkış albümü, o yıllardaki pop furyası içinde daha öncesinden beri varolan Nazan Öncel'i fark ettirmeye yaramıştı. "Aynı Nakarat", "Gitme Kal Bu Şehirde" gibi şarkılarla o dönemin geçerli sound'unu ve duygusal yoğunluğunu yakalayan sanatçı, "Ben Böyle Aşk Görmedim" albümüyle de Sezen Aksu'ya benzetilen ve artık onunla karşılaştırılan biri oluverdi. Ardından en sevdiğim albümleri "Göç" ve "Sokak Kızı" ile dinleyicisi için müzik ziyafetine dönüştü. "Demir Leblebi" ile başarısını devam ettirirken birden kimsenin anlam veremediği bir tavırla çabuk tüketilen, benim "kolay pop" dediğim şarkılara imza atmaya ve onları genç şarkıcılara dağıtmaya başladı. Arada Tarkan için yaptığı bazı güzellikleri saymazsak ortalamanın üzerinde pek iş de çıkmadı doğrusu. Ama en şaşırtanı kolay popun en kolayını kendi üzerinde denediği "Yan Yana Fotoğraf Çektirelim" adlı albümü oldu."Ukala Dümbeleği" ve "Atıyosun" gibi Nazan Öncel'in söz ve müzik derinliğinin kaybolduğu şarkılara, kendi hayran kitlesinin tutunması zorlaştı ve artık Nazan Öncel piyasa şarkıcısı olmanın eşiğine geldi.
Derken durumu toparlamaya çalıştığı "7'n Bitirdin" albümü yayınlandı. "Aşkım Baksana Bana" , "Ekilmekteyim" gibi içinde "ne ayak" tarzı kelimelerin geçtiği, bir kelimenin kendisini andıran diğer kelimelerle tekerlendiği saçma sapan bir Nazan Öncel albümü çıktı karşımıza. Albümden sadece "7'n Bitirdin" şarkısı, hayranlarının hala iyi bir albümün gelebileceğine olan inancını korudu.Beklenen albüm yine tartışmaya açık bir şekilde geldi.
İşte "Hatırına Sustum" ve tek tek şarkı yorumları:

Açılış parçası "Öp Barışalım" düzenlemesi ilginç ama vasat bir parça. Remix parçalarda kullanıldığı gibi sürekli "hadi öp, öp, öp" vokali gerçekten çok sıkıcı.

"Seni Bugün Görmem Lazım" güzel bir şarkı. Bestesi, sözleri, düzenlemesi, yaylıların kullanımı... "o da mı yalan, bu da mı yalan, kötü bir rüya gördüm o zaman.." nakaratı ve şarkının finali... Hepsi çok şık... (Şarkıda akustik gitar ünlü Vic Chesnutt tarafından çalınıp, California'da kaydedilmiş)

"Canım Benim Nasılsın"ın melodisi çok eskilerden hatırlayacağımız Terence Trent D'arby'nin "rain, rain, go away, go away; rain, rain, come back another day" nakaratlı şarkısının melodisi gibi sanki... O şarkıyı düşündürdüğü için yeni bir şarkıymış gibi hissedemedim, sözler de bana göre değil, sevmedim... "Bir sen varsın aklımda, Limon bile farkında" ahahaha (Şarkı Orhan Pamuk'un Masumiyet Müzesi kitabı üzerine yazılan şarkı üstelik)

"Hatırına Sustum" girişi itibariyle "Yolcu Yolunda Gerek" şarkısıyla karışabilecek gibi başlıyor. İlerledikçe de bu kez Ayna grubunun "Severek Ayrılanlar" adlı şarkısının "rüzgar aşkımı kucağına alsa, dağları tepeleri aşsa, saçlarına ulaşşa" sözlerinin melodisiyle karışıyor. Albümün isim şarkısı ama ben çok sevemedim.

"Nereye Gitti Bu Adam" "dedim" kelimesinin sıkça tekrarlanmasıyla ve şarkının hikayesi nedeniyle Nazan Öncel'in "Aşıklar Parkı" şarkısını çok andırıyor. Bir yeniliği yok ama nakaratı gerçekten güzel...

"Ankara'lı Sevgilim" Öncel'in Karma albümü için Tarkan'a verdiği "Her Nerdeysen" şarkısı gibi mektup temalı bir şarkı. Albümün geneline bakınca iyi parçalardan biri.

"Bu Da Hayat Mı" bestesi gayet güzel, sözleri de üzerine oturmuş. Samimi ve sıcak bir şarkı olmuş. Benim sevdiğim parçalardan...

"Manzaralı Oda" albümün en iyi şarkısı bence. Sözler nefis, melodisi de öyle. Sanki "Göç" albümünden fırlamış gibi. "o susar ben susarım, o yanar ben yanarım, o benim ağlatanım, o benim ağlayanım, kalp atışlarını dinledim sevgilim..." şimdiden kaç kez dinledim bilmem, bayıldım...

"Polyanna" sanki bir Göksel şarkısı, Göksel "Karar Verdim" şarkısını söylüyor gibi hatta. Düzenlemeyle ilgili belki, düzenlemesine dikkat ederseniz, ne demek istediğim daha iyi anlaşılabilir sanırım.

"Ali" adlı şarkıya gelince... Ben bir isme yazılmış şarkıları hiç sevmem zaten. Hele ki Nazan Öncel'in "Güldünya" adlı albüm için yaptığı "Leyla" adlı şarkıdan sonra "Ali"ye neden gerek duyduğunu anlamadım. Şarkıyı da hiç beğenmedim.(Bu arada "Leyla" adlı şarkısını isme yazılmış olsa da çok sevdim)

"Çiçekçi Geldi" adlı albümün final şarkısına ise bir yorum getirmek zor. Bu Nazan Öncel'in "herkesin şarkıcısı" olma hevesinden bir yansıma diye düşünüyorum. Benzerliklerden çok bahsettim ama "ben kalender meşrebim" havası bulmadım değil şarkıda. Ayrıca ne gerek var, bu şarkı Nazan Öncel kariyerine ne getirebilir en fazla diye düşünmeden de duramıyorum...

Kısaca özetlersem bu uzun yazıyı, Nazan Öncel "yanyana fotoğraf çektirelim" dedikten sonra bu kez de "ikimizin adı yanyana duvarlara yazılsın" diyor. Yani "Hatırına Sustum" bir nevi yenilik vadetmeyen bir devam albümü ve umarım ki aynı zamanda bir geçiş albümüdür de. Sezen gibi Nazan'da şarkıları artık kelimeleri yuta yuta hatta neredeyse mırıldanarak söylediğinden, bazen anlamak gerçekten çok güçleşiyor. Nazan bundan daha iyi şarkılar yapar diyorum ben kendi adıma ve soruyorum neden ağzına fermuar çekti? Susuyor ama kimin hatırına? Keşke eski günlerin sevdasına yeniden daha derin konuşsa... Bir-iki çok iyi şarkı adına on üzerinden altı veriyorum ona...

1 yorum:

Popüler Yorum dedi ki...

jane de lus, yorumu hakaret içermese yayınlamaktan kaçınmazdım elbette. çünkü "nazan öncel bu yaşa geldi artık kimse ondan sokak kızındaki gibi yataklarda zıplamasını beklemesin" gibi süper doğru tesbitlerin de varken herkes okusun isterdim. ama hayranlık durumundan sanırım sinirlenip sert ve hakarete yönelik yazmışsın yazını. Nazan benzerliklerle şarkı yapmaz demişsin, herkes yapabiliyor. sanmıyorum ki henüz bahsettiğim çağrışımları şarkılar arasında fark ettiğini. bir dinle örnek verdiğim şarkılara da bir göz at, sonra yeniden yazmanı isterim. Ben de seviyorum Nazan Öncel'i ama her halini değil. Tabi ki Ukala Dümbeleği diye bi şarkıyı da sevmeme hakkım var seçiciysem. hayranlıktan daha güzel olan tek şey doğru hayranlıktır. bunu daünlü bir sanatçı söylemişti. objektif olursan anlaşmamız hiç zor değil aslında... kaldı ki övdüğüm ve bayıldım dediğim şarkılara ve Güldünya albümü için yaptığım çok kişisel yoruma da olumlu bir cümle yazmanı beklerdim tarafsız olsaydın. hissettiğini başka bir üslupla yeniden yazarsan severek yayınlarım. sevgiler.